Helber Adrián Arévalo Maldonado

helarevalo@udca.edu.co

GRUPOS DE INVESTIGACIÓN: PRODUCCIÓN AGRÍCOLA SOSTENIBLE

LÍNEAS DE INVESTIGACIÓN:   Taxonomía de insectos, microlepidoptera, Gracillariidae, Caloptilia, Cría de insectos, dietas artificiales

NIVEL DE FORMACIÓN: Doctorado

c.Ph.D. Ciencias Agrarias-Entomología, M.Sc. Ciencias Agrarias-Entomología, Ingeniero Agrónomo.

Vallissiana universitaria (Lepidoptera: Gracillariidae): a new genus and species of leaf-mining moth associated with Erythroxylum (Erythroxylaceae) in the Atlantic Forest of Brazil
Fecha de publicación: 01/05/2019

Vallissiana universitaria Pereira & Arévalo, a new genus and species of leaf-miner moth (Gracillariidae: Gracillariinae) is described and illustrated with the aid of optical and scanning electron microscopy, including adults, larva, pupa and the mine. Its monophyletic status is confirmed within the subfamily based on a DNA barcode CoItree. The immature stages are associated with Erythroxylum argentinum O. E. Schulz (Erythroxylaceae) and four larval instars are found, all forming a round blotch mine from the beginning of ontogeny. The first two instars are sap-feeders, using only the epidermal cells, whereas the last two are tissue-feeders, mining the parenchyma cells. Pupation occurs inside the leaf mine within a flimsy, silk-made cocoon. This is the third endemic genus of gracillariid moths described from the Atlantic Forest of Brazil and the first associated with Erythroxylum P. BrowneCharacteristics found on the forewing and in the last abdominal segments of the adult were determinant for the proposition of the new genus. The CoI tree indicated that it is closely related to Aspilapteryx, while this genus was recovered as polyphyletic in the analyses. Morphological evidence supports this polyphyly. Consequently, Sabulopteryx Triberti, 1985, stat. nov. is considered a valid genus.

Fecha de publicación: 30/06/2008

Zenner de P., I.; Álvarez R., J.A.; Arévalo-Maldonado, H.A.; Mejía C., R.; Bayona, M. 2008. Susceptibilidad de cuatro noctuidos plaga (Lepidoptera) al gene Cry1Ac del Bacillus thuringiensis incorporado al algodonero. Revista Colombiana de Entomología. 34(1):41-50

Fecha de publicación: 30/06/2009

Arévalo-Maldonado, H.A.; Zenner de P., I. 2009. Evaluación de dietas merídicas para la cría en laboratorio de Spodoptera frugiperda (J.E. Smith) (Lepidoptera: Noctuidae). Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica. 12(1):79-90.

El gusano cogollero del maíz, Spodoptera frugiperda (JE Smith)(Lepidoptera: Noctuidae) y algunas plantas transgénicas
Fecha de publicación: 31/01/2011

Zenner de P., I.; Arévalo-Maldonado, H.A.; Mejía C., R. 2011. El gusano cogollero del maíz, Spodoptera frugiperda (J.E. Smith) (Lepidoptera: Noctuidae) y algunas plantas transgénicas. Revista Colombiana De Ciencias Hortícolas. 1(1):103-113. DOI:10.17584/rcch.2007v1i1.1149

Aspectos biológicos y evaluación del desarrollo de Leucanella nyctimene Alimentado con tres especies de plantas